Reader's Rig. Brian's Kostwinner JB Racer

Readers Rig toont deze week de kostwinner JB Racer van Brian Kesselman. Hij heeft het opgebouwd voor ultieme veelzijdigheid, om gemakkelijk te wisselen tussen drop bars en een starre vork of flat bars met een verende voorvork. Bekijk het hieronder

Ik ben Brian Kesselman en ik kom oorspronkelijk uit Noord-Californië, eerst in Sonoma en daarna in Santa Rosa. Mijn middelbare schooltijd bracht ik door met het rijden op mijn REI Novara hardtail stalen hardtail naar Annadel State Park. Hoewel ik geen pro was in mountainbiken, had ik toch veel plezier. Ik crashte eigenlijk behoorlijk tijdens een nachtrit een paar dagen voordat ik naar de basistraining voor het leger zou gaan en ik moest het uitstellen zodat mijn blessure kon genezen.

In 2003 verhuisde ik naar Portland om een carrière in grafisch ontwerp na te streven en toen begon mijn passie voor fietsen echt. Ik begon met woon-werkverkeer op de fiets, toen probeerde ik een korte georganiseerde rit, toen een langere, en toen reed ik mijn eerste eeuw. Nadat ik iemand had ontmoet tijdens de Cycle Oregon-rit in de herfst van 2008, die me kennis liet maken met cyclocross, racete ik het volgende weekend met mijn Specialized Sirrus flat-bar forens. Sindsdien race ik elk jaar cross.

Nadat ik in 2008 ontslagen was, had ik een gesprek met een vriend over de technologiebubbel. Ik verkocht mijn huis en auto en bouwde een toerfiets en reed in 2009 het land door.

Rond dezelfde tijd was de fixie-rage in Portland volop aan de gang, dus ik sprong natuurlijk op die trein. Ik deed mee aan een straatsprint en won de categorie fixed gear. Tijdens het evenement ontmoette ik enkele baanracers die me uitnodigden om de plaatselijke wielerbaan bij de Alpenrose Dairy te bekijken. Na een paar baanlessen op mijn Schwinn Madison, begon ik te racen en was ik verslaafd. Ik vond een coach en begon regelmatig te trainen, ongeveer 20 uur per week. Dit was naast mijn fulltime baan. Het wierp zijn vruchten af, want ik won twee nationale kampioenschappen in 2013 en één in 2014. De gestructureerde training was vermoeiend en ik mocht niet offroad of langere ritten rijden.

Ik had verandering nodig, dus ik gaf mijn baanfiets op en kocht een gravel- en mountainbike. Ik begon de dingen te rijden die ik niet kon doen in baanracen. Er zijn zoveel geweldige plekken om direct voor de deur in Portland te rijden, en na het ontdekken van de basis-avonturengroep Our Mother The Mountain (OMTM), begon ik me echt in de grindscène te graven door de backroads en singletracks in de Pacific Northwest te verkennen en neergooien in de grote grindraces die we hier hebben.

Vorig jaar, toen mijn werksabbatical naderde, wilde ik nog een grote fietstocht maken en was geïntrigeerd door de off-road Trans Am-route, maar kon niet genoeg vrije tijd krijgen om het te voltooien. Na een gesprek met Tom, mijn vriend die vorig jaar de Tour Divide had gereden, besloot ik een tocht langs de route te maken. Het kostte me 30 dagen om de reis te voltooien. Ondanks dat ik werd verstikt door bosbrandrook, mijn achterwiel scheef had in Rawlins (Wyoming) en gordelroos kreeg slechts een paar dagen voordat ik klaar was, was het een ongelooflijke en inspirerende reis die me echt inspireerde om langer te rijden dan ooit tevoren.

Ik werd officieel een sukkel voor stalen fietsen nadat ik 10 jaar geleden op een Cielo Sportif had gereden, en raakte verslaafd aan de zachte rijkwaliteit, dus ik wist dat mijn bikepacking-fiets van staal zou zijn. Ik ging in de herfst van 2016 naar het Handmade Bike and Beer Festival in Portland op zoek naar de juiste persoon om mijn rig te bouwen en besloot na een goed gesprek met Ira Ryan dat het het lokale bedrijf Breadwinner zou worden.

Kostwinner is een samenwerking tussen Tony Pereira en Ira Ryan, twee meesterlijke framebouwers. JB is vernoemd naar Jeff Bates die Tony’s vriend was en stierf aan huidkanker. Tony vertelde me na mijn tour dat Jeff trots zou zijn geweest dat een fiets met zijn naam zo’n epische reis had gemaakt.

De Salsa Cutthroat, Moots Baxter en Moots Baxter waren mijn inspiratiebronnen voor deze fiets. Het zijn beide geweldige drop-bar bikepacking-rigs. Mijn probleem met hen was dat beide fietsen alleen in een drop-bar-configuratie kunnen worden gebruikt vanwege hun kortere bovenbuizen en steilere balhoofdhoeken. Ik wilde een fiets die ik gemakkelijk kon wisselen tussen drop bars en flat bars. Ik werkte met Ira bij Breadwinner en koos voor de JB Racer, maar met aangepaste geometrie die beide configuraties mogelijk zou maken zonder echte compromissen.

  • Frame kostwinner JB Racer aangepaste geometrie
  • Vork (stijve) Salsa Cutthroat-vork met aangepaste spatbordbevestigingen van Ruckus Composites
  • Vork (vering) Fox Float SC Factory
  • Velgen 32h Astral Outback carbon 74 cm
  • Naven Shutter Precision (voor)/DT Swiss 240 Centrelock (achter).
  • Banden Vittoria Maezcal 2.25
  • Stuur (Drop) Easton EC70 AX 44cm
  • Stuur (plat), Specialized Sworks Prowess Carbon
  • Crankstel XX1 GXP 175 (32t DM kettingblad geladen, 36t DM onbelast)
  • Cassette SRAM XX1 10-42
  • Derailleur(s), ShimanoXTR 9050 Di2 en Wolf Tooth Goatlink
  • Remmen Shimano XTR M9000
  • Versteller(s) Shimano ST-R785 Di2 (drop) / Shimano XTR 9050 Di2 (plat)
  • Zadel Brook Cambium C13 158mm
  • Voortas (s) Fietstas Dude Anything Cage Bags / Salsa EXP Anything Cradle and Drybag
  • Achtertas(sen) Porselein Rocket Mr. Fusion met Salsa Rack-Lock zadelkraag
  • Accessoiretas(ken) Salsa Bovenbuistas
  • Verlichting Sinewave Beacon Dyno light met Supernova multi-mount

Sindsdien heeft dit veelzijdige ontwerp bewezen een goede keuze te zijn. Ik kan nu mountainbiketochten maken met platte stangen en verende voorvorken, en dan overschakelen naar drop-bars of een stijve vork om avontuurlijke ritten en fietstochten te maken, zoals de Great Divide. Ik racete zelfs met de fiets in dropbar-configuratie in een super modderige singletrack-zware crossrace en werd 3e, en won er ook de Skull 120-grindrace op.

Salsas carbon Cutthroat Fork werd gebruikt om het frame te bouwen. Het had alles wat ik nodig had, behalve spatbordbevestigingen. Ruckus Composites ontving de vork en voegde de juiste bevestigingen toe, zodat ik in de winter een band van 6 cm met spatborden kon gebruiken.

Ik ben aan dit project begonnen en had nog nooit eerder aan bikepacking gedaan, en na veel onderzoek en gesprekken met mijn vriend Tom, heb ik mijn tas en fietsopstelling versmald. Mijn strategie was om licht te gaan, maar niet racerlicht, en ook tassen te hebben die erg stabiel waren en de frameafwerking niet zouden beschadigen of slijten. Een grote beslissing was om af te zien van een frametas. Dat liet me met twee tassen op de vorkpoten, een stuurtas, een bovenbuistas en een zadeltas om alles in te passen.

Ik ben geen fan van frametassen omdat ze nooit perfect op het frame passen, tenzij je er een speciaal voor je fiets hebt gemaakt en vaak krassen ze de verf overal waar ze in contact komen met het frame, vooral op ruw terrein of in stoffige of modderige omstandigheden. Ik kon waterflessen in een normale configuratie op mijn frame gebruiken zonder tas en kon de bovenbuis pakken om de fiets te vervoeren.

Nadat ik de setup had bepaald, stuurde ik het terug naar Breadwinner. Ze hebben meer houders toegevoegd zodat ik vier flessen kan dragen. Het was moeilijk om drie flessen in de driehoek van een mountainbikeframe te passen. Maar Wolf Tooths BRAD verstelbare mounts maakten het mogelijk. Ik had ze ook bevestigingen op de bovenbuis laten toevoegen voor een bout op een tanktas. De bovenbuistas was precies gepositioneerd zoals ik wilde, het montageoppervlak was vlakker en stabieler en de tas werd weggehouden van het frame. Ik heb B-RAD-mounts gebruikt. Ik heb ook de B-RAD-bevestigingen gebruikt bij het monteren van de Anything Cages op de vork, omdat ze me in staat stelden de kooien lager te plaatsen omdat ik grotere tassen gebruikte dan de normale Salsa-dry bags.

De Cadillac is de bijnaam van mijn motor vanwege zijn verduisterde uiterlijk en luxueuze rijeigenschappen. Tussen de carbon staven en zadelpen, het Brooks Cambium zadel, de brede carbon velgen en de Columbus buizenset, heeft dit ding een zachte rit en is het echt een luxe SUV die zo ongeveer alles kan.

Stuur ons uw Bikepacking Rig