Waarom Cycles Wayward Review, 29+ Titanium

29+ is de droom van de bikepackers. Het biedt tractie, drijfvermogen en vering, evenals rollover, waardoor het een ideaal platform is voor backcountry-avonturen. De nieuwste in deze niche, de titanium Why Cycles eigenzinnig, leek de beste te zijn. TJ Kearns probeerde het tijdens talloze trailritten en bikepacking-tochten om te zien of het het mythische beest was waarnaar hij op zoek was.

Eenhoorn. Eenhoorn. Een mythisch wezen waarvan wordt aangenomen dat het elke ziekte kan genezen, onsterfelijkheid kan schenken en zelfs de overledene kan doen herrijzen. Een eenhoorn is uiterst zeldzaam en moeilijk te vinden.

  • Hoogtepunten
  • Frame: Grade 9 3/2.5 Titanium
  • Hoeken (XL): 68,3 balhoofdbuis, 73,5 zitbuis
  • Stapel/bereik: 645 mm/495 mm
  • BB Drop/Chainstay: 70mm/440mm (minimaal)
  • Trapas: 73 mm BSA schroefdraad
  • Uitval (F/R): 15 x 110 mm / 12 x 148 mm
  • Zadelpen: 31,6 mm
  • Maximale bandenmaat: 29 x 8 cm
  • Prijs (zoals bepaald):

Ik had afgelopen zomer de gelegenheid om de Wayward een paar maanden te testen, thuis in Pisgah Forest, North Carolina. Hoe zou het omgaan met de ruige paden van de Pisgah? Zou het in staat zijn om meerdaagse bikepacking-tochten in het achterland te maken? Zou het mijn geliefde Surly Krampus onttronen als mijn belangrijkste tuig in de koker? Kijk eens naar al die vragen hier.

Why Cycles, een in Colorado gevestigd fietsbedrijf, is gevestigd in Carbondale. Ze staan bekend om het maken van hoogwaardige titanium fietsen tegen betaalbare prijzen. Het bedrijf werd in 2016 opgericht in Ogden, Utah, door Adam Miller, Jason Schiers en Ben Cramer, met als doel het creëren van eenvoudige, schone, opvallende fietsen die goed zijn uitgevoerd. Het bedrijf heeft momenteel vijf fietsen: het R+ grindetende apparaat, de geheel nieuwe Big Iron fatbike en de Take Flight dirt jumper. Ze hebben ook de S7 all mountain crusher en de 29+ Wayward.

Bouwpakket

Waarom biedt drie verschillende bouwpakketten voor de Wayward: SRAM Eagle GX (), Eagle XO1 () en Eagle XX1 (). Elke complete fiets wordt ook geleverd in een EVOC-reiskoffer die bij de aankoop wordt meegeleverd. Het model dat ik heb beoordeeld, was de X01-kit, die is uitgerust met I9-wielen, Terrene-banden, een 100 mm RockShox Pike RCT3-vork, Race Face-carbonstuur en een 12-speed X01 Eagle-aandrijflijn. Het is een solide kit die kan worden geüpgraded als u wat gewicht wilt verliezen.

  • Vork Rockshox Pike Boost 100 mm RCT3, Charger 2 Demper
  • Headset CaneCreek 40-serie IS42/IS52
  • Velgen Industry Nine Backcountry 450
  • Spaken Industrie Negen Legering
  • Buizen Oranje Seal Tubeless
  • Banden Terrene McFly 292.8
  • Bar RaceFace Turbine 35x760mm
  • Stuurpen RaceFace Turbine
  • Post Rockshox Reverb 31.6 150mm
  • Zadel Ergon Standaard Zwart
  • Verstellers SRAM Eagle X01 112 speed
  • Remmen SRAM Guide RSC
  • Rotoren Avid Hartlijn 160mm
  • Achterderailleur SRAM Eagle X01 112 speed
  • Ketting SRAM Eagle X01
  • Cassette SRAM Eagle X01 zwart
  • Crankstel SRAM Eagle X01 32t
  • Trapas SRAM met schroefdraad 73 mm BSA standaard
  • Handvatten Ergon HTML1 Zwart

Zoals het was opgebouwd, werkte de Wayward perfect voor mij. De X01 Eagle-groep schakelde elke keer naar perfectie en de RockShox Pike RCT3 slokte alle hobbels op. Industry Nines BC450-wielen draaiden goed rond en hadden nooit de aandacht van een spaaksleutel nodig. De standaard Ergon GE1-grepen werden vervangen door mijn favoriete Chromag Squarewave XL-zadel en Chromag Squarewave XL-grips. Contactpunten zijn echter persoonlijke voorkeur. Lange ritten vereisen onderdelen die goed passen. Mijn enige klacht over de bouwkit waren de standaard 160 rotors, die ik prompt in brand stak op de lange afdalingen in Pisgah en vervangen door 180’s.

Eerste Ontmoeting

Mijn belangrijkste bikepacking-installatie van de afgelopen vier jaar was de beproefde Surly Krampus. Hoewel de Krampus al vier jaar mijn belangrijkste bikepacking-installatie is, heeft hij duizenden kilometers afgelegd op verschillende terreinen en nooit een gevecht verloren, er zijn een paar dingen die ik zou willen doen om hem te verbeteren. Namelijk een geveerde voorvork, een goede zitbuisdiameter voor een betrouwbare dropperpost en enkele aanpassingen aan de geometrie om het een beetje meer trailvriendelijk te maken. Toen Why foto’s en specificaties van de nieuwe 29+ Wayward online plaatste, wist ik dat ik hem persoonlijk moest zien.

Toen ik dit voorjaar op het Sedona Mountain Bike Festival was, stopte ik bij de Why-stand om de nieuwe Wayward te zien. Het was adembenemend! Het frame heeft enkele van de meest elegante lijnen van elke fiets die ik ooit heb gezien. De Wayward is voor mij een fiets en een kunstwerk. Verbazingwekkende details zijn overal op de fiets terug te vinden. Lasergravure werd gebruikt om alle afbeeldingen te maken, waarbij elk frame een uniek citaat kreeg in de niet-aangedreven liggende achtervork. De boodschap van mijn fiets was: “Als het me bang maakt, is het misschien het proberen waard.” Zowel de achterrem als de derailleur zijn intern geleid door enkele van de schoonste poorten die ik ooit heb gezien.

Later die avond leende ik een XL Wayward van een vriend om te testen tijdens een nachtrit. Het was behoorlijk intimiderend om op een gloednieuwe fiets te rijden tijdens een groepsrit in het donker over onbekend terrein en dikke paden. Het kostte me slechts vijf minuten om de fiets te leren kennen en hij is snel! Omdat ik wist hoe het 29+ platform rijdt, was ik bekend met de manier waarop de fiets zou rijden. Het rolde met gemak langs alles, hield snelheid en kroop over stevige beklimmingen. Het was verrassend stabiel bij het afdalen op ruw terrein, in tegenstelling tot mijn Krampus die veel stuitert. Ik merkte geen geratel in het titanium frame. De royale 70 mm BB-drop maakte het nemen van bochten gemakkelijk op deze fiets. Toen ik op mijn Krampus reed, had ik altijd het gevoel dat ik meer een passagier was voor de rit dan de bestuurder. Dankzij Waywards kon ik op mijn fiets stappen met een daling van 10 mm in BB en 44 mm meer bereik. Dit gaf me de vrijheid om me comfortabel en in staat te voelen, als een echte trailfiets, om te draaien als een professional. Met 73,5 graden is de Waywards zitbuis ook een volledige graad steiler dan de Krampus, wat een veel efficiëntere klimpositie mogelijk maakt. De fiets kon het terrein goed aan en ik was onder de indruk.

Gezien In Pisgah

Een paar weken snel vooruit en een EVOC-koffer arriveerde in de winkel met mijn naam erop. Het was klaar om te gaan. Ik heb hem uit elkaar gehaald, het stuur vastgeklemd en de wielen gemonteerd. Het schakelen ging perfect. En ik was in 30 minuten onderweg. Het is een groot voordeel om je fiets in een EVOC-box te laten bezorgen. De kans op beschadiging is kleiner en je hoeft maar een kleine montage te doen voordat hij klaar is voor gebruik.

Op mijn thuispaden voelde ik me meteen op mijn gemak op de fiets. Ik besloot om de Wayward een grondige shakedown te geven en ging een rondje Black Mountain Trail, een plaatselijke favoriet. Toen ik het grind opklom, was ik onder de indruk van de snelheid die ik kon behouden, en toen ik eenmaal de singletrack-klim had bereikt, kon ik het hele ding zonder problemen rijden. De 29 x 7 cm Terrene McFly-banden boden veel tractie, en dankzij de X01-aandrijflijnen kon ik comfortabel een klim schoonmaken waar ik normaal mee worstel. Black Mountain Trails-afdalingen kunnen ruw en bruut zijn. Het is bezaaid met wortels, rotsen en druppels, en ik reserveer meestal mijn volledig geveerde fiets voor dit parcours. De Wayward heeft de uitdaging met gemak doorstaan. Hoewel ik meer vering moest gebruiken voor een hardtail, maakten de 29+ banden het gemakkelijker om een lijn vast te houden en de druppels kleiner te laten voelen.

De Wayward was een geweldige trailfiets. In vergelijking met de Krampus voelde de Wayward gewoon meer controle over de afdalingen, wat ik toeschrijf aan zijn 10 mm meer BB-drop, 44 mm meer bereik en 57 mm langere wielbasis. De lengte van de achtervork is tegenwoordig een hot topic bij het ontwerpen van fietsen, en veel bedrijven ontwerpen fietsen met een superkorte achtervork om de speelsheid te vergroten en het bochtenvermogen te vergroten. Met een achteras van minder dan 42 cm zijn fietsen zoals de Salsa Woodsmoke29+ en Trek Stache29+ een paar voorbeelden. Dit is bijna een centimeter minder dan de Wayward. Why Cycles stelt dat de lengte van de liggende achtervork 440 mm is (verstelbaar tot 455 mm). Dit optimaliseert de stabiliteit en maakt de fiets speelser en voorspelbaarder dan 29+ fietsen.

Ik heb in het verleden hardtails gehad met superkorte achterkanten, en ik kan het er volledig mee eens zijn dat, hoewel een kort verblijf een fiets speelser maakt, dit ten koste gaat van de stabiliteit zodra de snelheden bergafwaarts gaan, evenals de voorkant van de fiets lift tijdens het beklimmen van steil terrein.

De Wayward wordt standaard geleverd met een RockShox Pike-vork met 100 mm veerweg, die prima bij het beoogde gebruik past. Na een paar paden te hebben gereden, besloot ik de veerweg te vergroten tot 120 mm via een luchtveerwissel. Dit hielp de Wayward echt tijdens steile, rotsachtige stukken. Ik liet de vork op 120 mm staan voor de duur van mijn test van drie maanden en had het gevoel dat het alleen maar hielp, of ik nu omhoog of omlaag ging.

Magisch Titanium

Een ding dat meteen opviel aan de Wayward was de rijkwaliteit. Het is het beste om het te vergelijken met een stalen fiets, zoals de Krampus, door te zeggen dat de Wayward, wanneer hij is gelost, dezelfde rijkwaliteit heeft als een volledig beladen stalen fiets. Dit viel me echt op toen ik na een paar maanden op de Wayward weer op mijn Krampus stapte. De stalen fiets kon alle subtiele hobbels opvangen die ik op de Wayward miste.

Dit komt door het titanium frame, maar ook door de manier waarop Why Cycles de buizen heeft gevormd om de rijkwaliteit van het frame te optimaliseren. Koudvormen is een proces waarbij de buizen worden gemanipuleerd om de verticale compliantie te verbeteren. Dit helpt stoten en laterale stijfheid te absorberen. Dit voorkomt dat het frame verschuift tijdens het trappen. Dit proces omvat het vullen van de buizenset met zand, ze dichtlassen met titaniumplaten, de buizen in een stalen mal plaatsen en een pneumatische pers gebruiken om de buis te vormen. Dit proces is buitengewoon moeilijk omdat titanium van nature terug wil springen naar zijn natuurlijke staat. Als zodanig wordt het persproces meerdere keren uitgevoerd om ervoor te zorgen dat de buizen hun vorm behouden.

Uit Bikepacking

Waar de Wayward echt uitblinkt, is wanneer hij vol zit met avonturen. Ik nam de Wayward mee op een paar meerdaagse verkenningsmissies en talloze overnachtingen. Greg Hardy van Rockgeist stuurde me een op maat gemaakte frametas uit zijn FiberFlight-tassenlijn, evenals een Bar Jam-stuurharnas. Door deze twee systemen te combineren met een Revelate Vole-zadeltas en een FiberFlight-frametas kon ik het bikepacking-potentieel van de Wayward ontsluiten. De Wayward ging moeiteloos naadloos over van trail-rig naar bikepacking-machine. Hij kan alles aan, zelfs de meest technische singletrack.

Op een keer bevond ik me diep in het Gorges State Park, een brutaal stuk land dat bestond uit zeer steile en verwaaide houthakkerswegen. Het onbeladen van deze wegen is een prestatie op zich, en het afdalen ervan vereist volledige concentratie. Dit deel van de aankomende route is al twee keer beladen met fietsen. Eenmaal op de Wayward en eenmaal op mijn Fargo, stel 29 plus in. Terwijl de Fargo geweldig was op de grind- en weggedeelten, merkte ik dat ik, toen het tijd was om de dikke wegen van Gorges te beklimmen en af te dalen, de heuvels op duwde en langzaam mijn weg naar beneden baande die ik op de Wayward kon rijden. Velen zullen beweren dat dit komt omdat je in drop bars met starre vorken rijdt in plaats van flat bars met vering. Dat heeft een beetje te maken met het dalende deel, maar de Wayward out klimt en daalt zowel mijn Fargo als Krampus tienvoudig,

Het was een geweldige manier om te zien hoe fietsen de sfeer van een rit kunnen veranderen. Zie je wat technische alt-lijnen om een parcours op te fleuren? Wayward staat achter je. Dertig mijl grind tussen het singletrack-gedeelte dat u wilt aansluiten? Geen probleem. Meerdere dagen van 12+ uur achter elkaar? Alleen je conditie houdt je tegen.

Het lijkt erop dat deze fiets alles aankan.

Pluspunten

  • De Wayward is een veelzijdige bikepacking en trail riding machine.
  • Titanium rijkwaliteit zorgt ervoor dat je lange dagen in het zadel doorkomt
  • Met betrouwbare onderdelen van topkwaliteit, Bombproof build
  • Aandacht voor detail Deze lijst is als een kunstwerk.
  • Uitstekende klantenservice bij Why Cycles
  • Meerdere bevestigingen voor flessen (twee bevestigingen op het frame, één aan de onderkant van de onderbuis)

nadelen

  • Prijzig , maar het zou een leven lang mee moeten gaan
  • Handvatten en zadel die standaard worden geleverd, kunnen aan vervanging toe zijn
  • Remwielen van 160 mm zijn niet genoeg voor zware missies op steil terrein
  • Maat getest XL
  • Hoogte ruiter 15 cm10 cm (1,93 meter)
  • Model getest Wayward X01
  • Plaats van fabricage China
  • Prijs zoals getest
  • Details fabrikant WhyCycles.com

Maak een buiging

De eigenzinnige Why Cycles is de onbetwiste kampioen van bikepacking. Het is een unieke fiets die alles aankan met comfort en stijl.

De Wayward heeft me geholpen om te zien hoe een bikepacking-fiets eruit zou moeten zien. Het is snel, comfortabel en vooral leuk! Het stelde me in staat om paden die normaal gesproken gereserveerd zijn voor mijn volledig geveerde fiets op te nemen in mijn dagelijkse reizen, en de rijkwaliteit moedigde me aan om routes langer te maken en betekende dat ik me minder vermoeid voelde.

De bouwkit is perfect en de onderdelen zijn betrouwbaar. SRAM’s X01 Eagle-groep gaf me alle versnellingen die ik nodig had voor meerdaagse tochten met veel klimmen, en de RockShox Pike-vork hielp de vermoeidheid van het bovenlichaam onder controle te houden en mijn voorband aan de grond vastgelijmd. Terrenes McFly-banden zorgden voor geweldige tractie voor het rijden op technische paden en rollen ook goed op onverharde wegen.

Het enige dat ik op deze fiets veranderd zou willen zien, zijn remschijven met een grotere maat. Een XL 29+ fiets met een rotor van 160 mm is niet genoeg voor zwaar down- of trailrijden op steil terrein. En hoewel mijn lichaam niet goed overweg kon met het Ergon-zadel en de handvatten, is iedereen anders en zijn de contactpunten gemakkelijk te verwisselen.

Over het algemeen heeft deze fiets alle vakjes voor mij gecontroleerd door me aan te moedigen sneller, langer en harder te rijden. Ze zeggen dat een eenhoorn uiterst zeldzaam en moeilijk te vangen is, en er wordt gezegd dat een eenhoorn zijn metgezel verstandig kiest. Ik zou zeggen dat ik er een heb gevonden.