Reader's Rig. Eli's Why Cycles Big Iron

Hallo! Hallo, mijn naam is Eli. Ik ben een berggids in Vermont. Ik begeleid rots- en ijsklimmen en besloot na het ontdekken van BIKEPACKING.com mijn twee grootste passies te combineren: klimmen en mountainbiken. Beide zijn gericht op door mensen aangedreven bewegingen, dus de combinatie ervan was natuurlijk. En beide bieden de mogelijkheid om nieuwe en oude plekken te ervaren, maar vanuit heel verschillende perspectieven. Ik ben opgegroeid in Vermont en merkte dat ik me enigszins ongevoelig voelde voor de openluchtrecreatiemogelijkheden die de Green Mountain State biedt. Bikepacking heeft mijn perceptie veranderd. Ik was al snel weer geïnteresseerd in mogelijke reisbestemmingen, dankzij wegen van klasse 4, lang vergeten boomstammen en dichte hardhoutbossen. Mijn fiets werd meer dan een vervoermiddel. Ik heb altijd van fietsen gehouden,

Mijn Why Cycles Big Iron is deze winter door mij speciaal gekocht om te gebruiken voor een fatbiking- en ijsklimtocht die mijn klimpartner en ik al jaren hadden gepland. Ondanks dat onze reis werd geannuleerd vanwege slechte weersomstandigheden, heb ik geen spijt van de aankoop van de Big Iron. Ik rijd geen metalen fietsen en ik ontdekte dat dikke fietsen ofwel te slordig waren of gericht waren op toeren. Een fiets die zowel de klim- als de toerdiscipline in evenwicht kon houden, was wat ik zocht. Het moest ook licht genoeg zijn om veel spullen mee te nemen. Na het vergelijken en testen van veel dikke fietsen, vond ik eindelijk de Big Iron. Ik hoorde de lof gezongen voor de Big Iron, evenals voor andere fietsen, dus na een paar maanden pijn te hebben gedaan, besloot ik de sprong te wagen. Ik werd niet teleurgesteld.

In termen van veelzijdigheid heb ik nog geen fiets gezien die meer in één pakket verpakt. Mijn Big Iron is onbeladen gereden op enduro-paden in het noordoosten die steil en wortelachtig zijn. Het behandelde het met gemak, ook al was het misschien niet de beste keuze. Aan de andere kant heb ik hem opgeladen en dagen met veel kilometers in totaal comfort gereden. Dit is ongetwijfeld deels te wijten aan de geometrie, maar ik denk ook dat de titanium frameconstructie vermoeidheid op verschillende soorten terrein voorkomt. Het is alleen dat ik voorzichtig moet zijn, omdat ik vaak op zoek ben naar moeilijkere lijnen dan ik zou willen op een dikke fiets met een volle lading.

Ik heb mijn Big Iron meestal ingesteld met een full-frame tas en een paar accessoiretassen voor algemeen woon-werkverkeer, lokaal rijden en rijden om te gaan klimmen. Echter, voor langere reizen, of dagen waarop ik een volledig klimrek, touw, ijsuitrusting, etc. bij me heb, gooi ik mijn Bags x Bird Goldback op de tralies. Deze opstelling is geweldig voor mij. Het heeft de manier waarop ik klim veranderd. Ik kan nu mijn klimuitrusting op mijn rug dragen en aan mijn fiets bevestigen. Ik heb het geluk dat ik binnen 30 mijl van enkele van de meest verbazingwekkende beklimmingen in het noordoosten ben. Er zijn ook enkele van de mooiste gravel- en MTB-routes. The Big Iron heeft mijn manier van omgaan met deze gebieden volledig veranderd. Ik ga voor de zomer wat 29+ wielen en banden op dit tuig gooien en kijken hoe het werkt. Ik ben dol op deze fiets en ik kan niet wachten op de toekomstige avonturen die hij me gaat brengen!

  • Frame Why Cycles Big Iron (Large)
  • Vork Enve Vet Vork
  • Velgen 27.5 Sun Ringle Muleft 80mm
  • Naven Sun Ringle
  • Banden Terrene Cake Eater Light 27,5 x 4,5 (120 TPI)
  • Stuur Enve M7 (780 mm breed, 10 mm stijging)
  • Balhoofd Cane Creek 15-serie
  • Crankstel SRAM GX 30t
  • Pedalen Crank Brothers Stamp 7
  • Cassette SRAM XG-1275
  • Derailleur SRAM GX
  • Remmen SRAM Guide R
  • Versteller(s) SRAM GX Eagle
  • Zadel Brooks C17
  • Zadelpen ENVE
  • Stuurpen SRAM/Truvativ Descendant Stuurpen (50 mm)
  • Voortassen BXB Goldback (Klein)
  • Frametassen Custom Bedrock Full Frame tas
  • Accessoiretassen Revelate Mountain Feed Bag, Rogue Panda Alamo Gordo TT Bag

Stuur ons uw bikepacking rig