Wat Zijn De Beste Bikepacking-remmen? Mechanisch Versus Hydraulisch

Fietsremmen zijn een belangrijk onderdeel van elke fiets. Maar maakt het echt uit welk type rem je gebruikt bij het bikepacken? Er zijn veel dingen waarmee u rekening moet houden, zoals mechanisch versus hydrostatisch, type remblokken en betrouwbaarheid. We zullen de voor- en nadelen bespreken, evenals enkele van onze favoriete remmen.

Fietsremmen hebben het afgelopen decennium veel veranderingen ondergaan. Dit omvat hoe ze worden ervaren door bikepackers en bike-tourers. Toen ik onderzoek deed naar fietsonderdelen voor mijn eerste toer van meerdere maanden, herinner ik me duidelijk hoe mechanische schijfremmen destijds door een grote groep internetexperts als een riskant voorstel werden beschouwd. De belangrijkste zorgen waren verbogen rotoren, onvoldoende vervangende onderdelen en onvoldoende remblokken. Tegelijkertijd gooide een groeiend aantal rijders oude normen in de wind en lieten ze schijfremmen draaien tijdens grote fietstochten rond de wereld.

De mechanische remschijven van de fietsrem worden de standaard voor toerfietsers. Sindsdien hebben ze velgremmen vervangen in alle segmenten van de industrie, inclusief retro-tech-enthousiastelingen, liefhebbers van klassieke fietsen en degenen die budget- of massamarktgericht zijn. De wijdverbreide toepassing van hydraulische schijfremmen op mountainbikes in de jaren 2000 is een belangrijke factor in deze paradigmaverschuiving. Dit resulteerde in de wijdverbreide beschikbaarheid van onderdelen en pads, en uiteindelijk een universeel vertrouwen in de technologie. Kort daarna konden kabelbediende schijfremmen op de betrouwbare plek komen. Tegenwoordig zijn hydraulische remmen een nieuwe norm geworden voor veel bikepackers, omdat draadremmen worden gedenigreerd tot de ouderwetse bak.

Maar niet iedereen wil op de nieuwste stop-on-a dubbeltje hydro-wagon rijden. Om vele redenen blijven mechanische schijfremmen een noodzaak. Lees verder om de voor- en nadelen te ontdekken van de twee belangrijkste soorten schijfremmen, enkele van onze favoriete modellen, de resultaten van een lezersonderzoek dat we vorige week hebben verzonden en met welke andere factoren u rekening moet houden. Vind bovendien onze nieuwste video over dit onderwerp.

Voordat we verder gaan, vragen sommige mensen zich misschien af of er nog steeds een zaak is voor velgremmen bij bikepacking en fietstochten? Dit zal waarschijnlijk een slamed post zijn, maar is het niet echt . Als je een oudere fiets met velgremmen hebt of een mooie klassieker die voor jou werkt, is dat natuurlijk geweldig. Ga door. Voor degenen die net beginnen en moeten onderzoeken welke uitrusting ze nodig hebben voor een tour, kunnen velgremmen een betere keuze zijn dan schijven. Schijfremmen bieden een beter remvermogen en meer prestaties. Dit is vooral belangrijk met het extra gewicht van tassen en uitrusting. Ze slijten of eroderen geen velgen. Schijfremblokken zijn duurzamer en hebben minder kans op bandenspeling. Er is één reden om velgremmen te gebruiken: vervangende remblokken zijn gemakkelijker te vinden in ontwikkelingsgebieden en afgelegen gebieden.

Mechanische Schijfremmen

Het beste aan mechanische schijfremmen is de eenvoud van het systeem. De roestvrijstalen basiskabel die de stuurhendel met de remklauw verbindt, is wat een mechanische schijfrem laat werken. De kabel trekt aan een hefboomarm van de remklauw, die de zuiger(s) aangrijpt. Dit duwt de remblokken naar de op de naaf gemonteerde stalen staaf, waardoor wrijving ontstaat die de fiets stopt. U kunt vervangende kabels in uw fietsslang bewaren of u vindt ze in elke fietswinkel wereldwijd. Goede metalen/gesinterde remblokken kunnen meer dan 1000 kilometer meegaan en zijn eenvoudig te vervangen. Ze worden steeds gemakkelijker te vinden, wat we later in dit artikel zullen bespreken.

Pluspunten

  • Mechanische schijfremklauwen kunnen zeer betrouwbaar zijn.
  • Ze zijn ook eenvoudig, waardoor ze gemakkelijk te repareren, onderhouden en vervangen zijn
  • Omdat ze in wezen hetzelfde zijn als velgremmen, kunnen vervangende kabels en hendels gemakkelijk worden gevonden.
  • Goede hydrauliek is duurder dan mechanische schijfremmen.
  • Populaire modellen gebruiken vaak hetzelfde type remblokken. Het is gemakkelijk om vervangers voor hen te vinden.

nadelen

  • Mechanische schijfremklauwen bieden zeer weinig modulatie (bevedering of controle van remkracht)
  • Ze zijn niet zo krachtig en efficiënt als hydrauliek.
  • De extra kracht die nodig is, kan leiden tot handvermoeidheid
  • Ze vereisen regelmatige aanpassing van de pad vanwege kabelrek
  • Mechanische schijfremklauwen zijn zwaarder en remmen langzamer

Aanbevolen Mechanische Schijfremmen

Er zijn niet veel opties voor mechanische schijfremmen, en nog minder die de beste prestaties bieden. We kunnen gerust beweren dat we meerdere duizenden kilometers op elk van deze opties hebben gezet:

PAUL Klampers

Hoewel ze niet goedkoop zijn, zijn PAUL Klampers gemaakt in Frankrijk en net zo betrouwbaar en goed gebouwd als elk ander merk. Als zodanig beschouwen we ze als een redelijk goede langetermijninvestering. Dit zijn mijn eerste keuze voor lange reizen van meerdere maanden. Op basis van mijn eigen testen zijn ze bombestendig en gemakkelijk aan te passen. Ze hebben bewezen betrouwbaar te zijn voor tientallen tot duizenden kilometers. Klampers zijn verkrijgbaar in zowel short-pull als long-pull en kunnen zowel plat als staand worden gemonteerd. Ze zijn ook gemakkelijk te onderhouden en de grote tandwielvormige instelschijven maken ze eenvoudig te kalibreren. Ze gebruiken ook remblokken van het type Avid Elixir, een van de meest voorkomende remblokken die er zijn.

TRP Spyke/Spyre

Sommigen van ons houden van TRP Spyke (MTB) en Spyres (drop-bars), die aantoonbaar een beetje betere modulatie hebben dan Klampers en behoorlijk krachtig zijn. De arm met dubbele hefboom grijpt aan op twee zuigers en beide kussens aan elke kant. Ze gebruiken ook Shimano B01S-pads die heel gebruikelijk zijn. De afstelschroeven van de remblokken zijn niet geïndexeerd, zodat ze eruit kunnen. Dit maakt het moeilijker om af te stellen en vereist een lange inbussleutel (3 mm) om te bereiken. Een truc, hoewel geen permanente oplossing, is om Loctite voorzichtig op de stelschroeven aan te brengen.

Avid BB7

Je kunt BB7’s niet negeren voor een reisfiets voor de lange termijn. Cass Gilbert deelde zijn gedachten: ik vind het moeilijk om terug te keren naar mechanica na hydros, maar als ik dat doe, zijn het meestal Avid BB7’s met een compressieloze kabelbehuizing. In sommige opzichten geef ik de voorkeur aan TRP Spykes, maar ze hebben de gewoonte om achteruit te gaan bij hobbelige afdalingen. Dus Avid BB7’s zijn over het algemeen mijn standaard, simpelweg omdat ze door de jaren heen ruimschoots krachtig en zeer betrouwbaar zijn gebleken, zelfs als ze een beetje lastig te installeren zijn en moeilijk aan te passen kunnen zijn als ze echt slordig worden. Ik gebruik 203/180 mm rotoren voor en achter, wat ook helpt bij bikepacking.

Hydraulische Schijfremmen

Terwijl hydraulische remmen veel gecompliceerder lijken dan mechanische schijfremmen, is de realiteit dat ze dat echt niet zijn. Ze gebruiken dezelfde technologie die al sinds de jaren twintig in auto’s of motorfietsen zit. De hydraulische hendel grijpt de plunjer aan, die remvloeistof door de remleiding duwt vanaf de hoofdcilinder in het hendellichaam. Dit is een afgesloten systeem, dus de hoofdcilinder en leiding zitten vol remvloeistof. De remzuigers van de remklauw worden ingeschakeld door de druk in de leiding, waardoor de twee remblokken tegen elkaar worden gedrukt.

Hydraulische schijfremmen hebben een hoger vermogen dan mechanische schijfremmen. Dit komt doordat de hoofdcilinder de remkracht door de leiding vergroot. Het zorgt voor meer remkracht dan bij de remhendel. Er is ook heel weinig wrijving in het systeem, en dit alles resulteert in een krachtig remsysteem dat weinig moeite kost om in te schakelen. Veel hydraulische remmen kunnen slechts met één vinger worden bediend. Dit zorgt voor een eenvoudigere controle over het stuur, wat handvermoeidheid bij het rijden van lange afstanden vermindert.

Pluspunten

  • Hydraulische schijfremmen zijn krachtiger en stoppen sneller
  • Je hebt minder kracht nodig, wat resulteert in minder vermoeidheid.
  • Bediening met één vinger maakt meer cijfers vrij voor betere controle off-road
  • Hydro’s bieden superieure modulatie (controle van remkracht)
  • Omdat remklauwen/zuigers zelfinstellend zijn, is er weinig afstelling nodig.
  • Hydraulische schijfremmen werken soepeler omdat er geen kabelwrijving is

nadelen

  • Hydro’s hebben een periodieke ontluchting nodig (afhankelijk van het model)
  • Ze zijn een koninklijke pijn om van fiets naar fiets te gaan
  • Omdat hydraulische remmen afhankelijk zijn van niet-samendrukbare vloeistof, kunnen ze defect raken doordat de vloeistof wordt aangetast (details in het gedeelte Reizen met Hydros hieronder)
  • Sommige modellen hebben mogelijk pads nodig die moeilijker te vinden zijn in gebieden zonder moderne fietsenwinkels.
  • Wanneer het voorwiel is verwijderd, moet u oppassen dat u de remblokken niet samendrukt.
  • Er kan een zorgaspect zijn tijdens het toeren, zoals huisvesting die blijft haken tijdens het transport (zoals op het dak van een bus)

Aanbevolen Hydraulische Schijfremmen

Er zijn veel meer keuzes als het gaat om hydraulische schijfremmen. Een half dozijn merken bieden meerdere modellen aan. Meer opties van kleinere bedrijven maken het diverser. Over het algemeen blijft de hydrauliek zowel qua betrouwbaarheid als functie verbeteren. We geven de voorkeur aan hydrauliek met vier zuigers voor mountainbiken omdat ze een betere modulatie en precieze remkracht bieden. Dit zijn degenen waar we van houden en die duizenden kilometers hebben afgelegd, zowel onbeladen als bikepacking.

Hoop Tech3 E4

De Tech3 E4 met 4 zuigers is Hopes enduro/trail-rem die ik persoonlijk al meer dan 1.200 mijl heb getest. Ik ben enorm onder de indruk van deze remmen en heb ontdekt dat ze ongeëvenaard zijn op het gebied van hefboomgevoel en modulatie. Ze werden getrimd en geïnstalleerd zonder dat er een bloeding nodig was, en werken sinds de eerste dag feilloos, behalve een klein piepend gepiep in de voorrem dat uiteindelijk wegging. Hun indrukwekkende bewerking, betrouwbaarheid en superieure prestaties maken ze mijn topkeuze voor MTB-remmen, hoewel ik ze misschien nog leuker zou vinden als ze minerale olie zouden gebruiken in plaats van DOT5.1-vloeistof.

Shimano XT (4-zuiger)

Velen van ons hebben goede ervaringen met de nieuwe generatie Shimano XT-remsystemen. Ze zijn betrouwbaar en hebben een sterke remkracht met een geweldig hendelgevoel. Voor hydro’s zijn ze ook een makkie om te bloeden, zolang je de Shimano-ontluchtingstrechter hebt. Ze werken niet goed bij koude temperaturen. Enkelen van ons hebben ook uitstekende langetermijnresultaten behaald met SLX- en Deore-modellen met 4 zuigers, hoewel een set nieuwere Deores die we hebben getest, lekke remklauwen ontwikkelde na een jaar van semi-regelmatig gebruik.

SRAM-kracht

SRAM Force en Rival zijn beide geweldige performers die door de jaren heen extreem betrouwbaar zijn gebleken. Ze hebben injectiespuiten nodig om te bloeden en DOT5.1-vloeistof om te kunnen werken. Na duizenden kilometers lijken ze echter vrijwel onoverwinnelijk. Remmen met één vinger is nog belangrijker in de drops, en deze bieden precies dat. Shimano GRX is een andere optie voor drop-bar-remmen, waar we recentelijk van onder de indruk zijn. Dit gebruikt minerale olie en een trechter om te bloeden. Ze zijn niet zo duurzaam als we zouden willen, en ze gaan niet zo lang mee. De ervaringen van Lucas met hen op zowel de Bombtrack Hook EXTi als Curve Kevin Of Steel waren echter buitengewoon positief.

Reizen Met Hydros (DOT-vloeistof Versus Minerale Olie)

Dus, wat gebeurt er als een hydraulische rem uitvalt tijdens een grote reis? Dit is over het algemeen een situatie met een laag risico. Van de honderden reizen, lang en kort, heeft geen van de zes leden van onze redactie een probleem gehad met het uitvallen van hydro’s tijdens het bikepacken. De noodzaak om de remmen te ontluchten mag echter niet worden verdisconteerd voor een langere reis. Het doel van ontluchten is om ofwel de remvloeistof te vervangen of de olie te verversen. Sommige verontreinigingen kunnen in de afdichtingen bij de zuigers komen, dus het is belangrijk om ze regelmatig te ontluchten. Shimano beveelt bijvoorbeeld aan dat recreatieve mountainbikers de XT-remmen jaarlijks ontluchten; als dat letterlijk zou worden genomen, zou een belangrijke fietstocht van 500 mijl zich vertalen in een jaar recrationeel rijden. In mijn ervaring is dit een beetje overdreven. Het paar XT’s met 4 zuigers dat ik op mijn trailfiets heb, heeft meer dan 2, 250 km op de teller en nog niet ontlucht. Hoewel ze feilloos werken, vermoed ik dat de olie behoorlijk vuil kan zijn. Sommigen beweren dat het ontluchtingsinterval afhangt van het type vloeistof dat uw remmen gebruiken (DOT-remvloeistof of minerale olie). Zelfs als uw remmen niet de behoefte voelen om te worden ontlucht, kan dit het risico op besmetting verminderen. En als je op een grote reis gaat met hydro’s, is het de moeite waard om ze eerst te ontluchten.

Het algemene risico bij hydrauliek is het feit dat remafdichtingen langzaam gaan lekken, waardoor uiteindelijk de rem moet worden ontlucht. Ook dit is een relatief laag risico, maar het gebeurt wel. Wanneer dat het geval is, komt er lucht in het systeem en compromitteert de compressiekrachten van de anders onsamendrukbare remvloeistof, wat resulteert in een sponsachtige of volledig niet-werkende hendel. Als dit gebeurt, is het de vraag of het mogelijk is om tijdens een tour een noodrembloeding uit te voeren. Het is één ding om in een land met fietsenwinkels te zijn. Maar in gebieden die ver van deze voorzieningen verwijderd zijn, kan het nodig zijn om het vol te houden. Er zijn twee dingen om in gedachten te houden als het gaat om het onderhoud van hydraulische remmen:

Type remvloeistof

Twee hoofdtypen remvloeistof worden gebruikt in hydraulische fietsremmen voor fietsen. Ze zijn DOT-vloeistof of minerale olie. Bijna alle auto’s gebruiken een vorm van DOT-vloeistof. DOT3 komt echter vaker voor. DOT3 is niet hetzelfde als DOT5.1, wat wordt gebruikt in SRAM/Avid- en Hope-remmen. DOT3, DOT4 en/of DOT5.1 (NOTDOT5) zijn echter allemaal op glycol gebaseerd, dus ze kunnen worden gebruikt in plaats van DOT5.1 zonder enig nadelig effect op de remprestaties.

Als DOT5.1 niet beschikbaar was op afgelegen locaties, zou DOT3 misschien kunnen helpen. Dit is niet door ons getest. Er kunnen nadelige effecten optreden, zoals degradatie van de remafdichting, daarom vermelden veel van deze remmen alleen DOT5.1-vloeistof.

De andere veel voorkomende remvloeistof is minerale olie. Het wordt gebruikt in Shimano Magura en Tektro. Veel mensen geven de voorkeur aan minerale olie boven DOT omdat het niet giftig is en je huid of je fiets niet beschadigt als het morst. Het is moeilijk om de compatibiliteit te bepalen en wat?minerale olie kunt u gebruiken. Shimano en Magura verkopen beide hun eigen vloeistoffen op basis van minerale olie. Ze kunnen allebei additieven bevatten die zijn ontworpen om de afdichtingen te beschermen die specifiek zijn voor hun remmen, en het Shimano-mengsel is waarschijnlijk anders dan dat van de Magura-olie. Er zijn ook 100% pure minerale oliën verkrijgbaar in de meeste apotheken. Babyolie is echter gebaseerd op minerale olie en kan geurstoffen of aanvullende toevoegingen bevatten. Deze kunnen indien nodig in theorie worden gebruikt en werken mogelijk volgens rapporten. Het is niet duidelijk of dit gebrek aan afdichtingsbeschermers een negatief effect heeft op de betrouwbaarheid.

Aftapvereisten

Het ontluchten van remmen is een complex proces dat veel oefening vereist. Sommige zijn veel eenvoudiger dan andere, maar voor de meeste is speciaal gereedschap nodig. SRAM/Avid-remmen hebben een ontluchtingsset nodig die twee spuiten bevat. Shimano- en Hope-remmen hebben een kleine trechter nodig om op de hoofdcilinder te passen. Beide hebben een ontluchtingsblok nodig om de zuigers op hun plaats te houden, en als je DOT-vloeistofremmen gebruikt, wil je zeker rubberen handschoenen, papieren handdoeken en iso-alcohol om dingen op te ruimen. Op een langere reis kunt u een trechter of spuiten meenemen als u zich daar zorgen over maakt, of u kunt gewoon vertrouwen op fietsenwinkels. Deze tools zijn niet nodig voor een reis. Het ontluchten van Shimano-remmen is echter het gemakkelijkst te bereiden. Hope Tech3 E4’s zijn naar verluidt net zo eenvoudig.

Kabelaangedreven Hydrauliek?

Dit is de plek om hydro’s en mechanische schijfremmen te noemen, die ook een liefdeskind zijn. Deze hybride remmen bieden een gesloten hydraulisch systeem dat volledig in de remklauw zit en wordt bediend door een trekhendel. Deze hybride rem biedt het beste van twee werelden. Er zijn echter zeer weinig opties op de markt in deze categorie, en de meeste voor short-pull (drop-bar) hendels: Yokozuna Ultimo, Juin Tech GT (hetzelfde als Yokozunas) en TRP HY/RD. Een lezer wees erop dat Yokozuna ook de Motoko produceert, een long-pull remklauw voor mountainbikes.

De enige die we tot nu toe hebben geprobeerd, is de Yokozuna Ultimo. Ze waren absoluut indrukwekkend, maar we hebben niet genoeg gedaan in moeilijke omstandigheden om ze een eerlijke duurzaamheidstest te geven. Veel lezers gaven hen hoge cijfers als een betrouwbare oplossing in hun recensie.

Remblokken

Afgezien van het debat over hydrauliek versus mechanica, zijn remblokken misschien wel de belangrijkste factor om te overwegen bij het plannen van een fietsuitrusting en reserveonderdelen. Remblokken zijn er in alle soorten en maten. Er zijn niet alleen verschillende soorten pads – sommige komen veel vaker voor dan andere – maar ze zijn er in verschillende samenstellingen. En dan is er nog de beschikbaarheidsfactor, die waarschijnlijk belangrijker zal zijn voor degenen die een lange fietstocht maken.

Materiaal Voor Remblokken

Remblokken zijn er in twee hoofdtypen verbindingen. Remblokken van hars (ook wel organisch genoemd) zijn gemaakt van geperste vezels die bij elkaar worden gehouden door hars. Ze zijn de zachtste van de twee en hebben een gemoduleerd/gevederd gevoel (vs. aan uit), waardoor ze stiller zijn. Ze onderwerpen de rotoren ook aan minder slijtage. Metalen remblokken, ook wel metallic of gesinterd genoemd, zijn gemaakt van gebonden metalen deeltjes. Metalen remblokken zijn betaalbaarder en kunnen in een grotere verscheidenheid aan omstandigheden worden gebruikt. Ze gaan ook bijna twee keer zo lang mee als harspads. Bovendien gaan metalen pads beter om met warmte, vervagen ze niet zo veel en zijn ze beter in natte en zanderige omstandigheden. Om al deze redenen zijn metalen pads onze typische keuze voor bikepacking.

Remblokken

Als algemene regel raden we aan om alle reserveremblokken mee te nemen die je nodig hebt voor een bepaalde bikepacking-trip. Met een beetje planning is het vrij eenvoudig te doen, maar er zijn uitzonderingen, bijvoorbeeld als je een reis van meerdere maanden maakt met veel bergen of guur weer. Er zijn verschillende veelvoorkomende remblokstijlen, de meest voorkomende is waarschijnlijk het type Shimano B01S (ook bekend als M515, M525, enz. Het wordt aangetroffen in veel hydraulische en mechanische remklauwen zoals de TRP Spyke of Spyre. Het was ook gemakkelijk om remblokken te vinden voor Avid BB7-remmen, aangezien ze werden verdubbeld met Avid Juicy – een populaire MTB-rem halverwege de late jaren 2000. Het is echter moeilijk te voorspellen wanneer de Juicy weer beschikbaar zal zijn. Het is vrij gebruikelijk om de Avid Elixir compatibel te vinden kussentjes in de Klamper.

Andere Overwegingen

Dit zijn enkele andere dingen waar u rekening mee moet houden bij het kopen van remmen voor bikepacking.

Rotormaat

Remschijven zijn er in drie hoofddiameters: 160, 180 en 203 mm. Over het algemeen geldt: hoe groter de rotoren, hoe meer remkracht. We raden aan om grotere rotoren te kiezen voor beladen bikepacking-rigs. Er is meer werk om te stoppen. Bovendien biedt een grotere rotor meer remoppervlak om warmte af te voeren. Ik ben over het algemeen prima met 180/180, maar Cass loopt 180 achterin en 203 vooraan. Het heeft meestal de voorkeur om een grotere rotor vooraan te hebben, omdat de voorrem meer remkracht heeft. Grotere rotoren zijn echter vatbaarder voor verbogen of kromtrekken.

Montagetype:

Een ander ding om over na te denken is het type en de stijl van de rembevestigingen die je hebt. Flat-mount en post-mount zijn de meest populaire soorten rembevestigingen. Postmount is de standaard die op de meeste moderne mountainbikes wordt gebruikt en maakt het mogelijk om verschillende maten rotoren te gebruiken via adapters. Flat mount is een standaard die op drop-bar fietsen te vinden is. Flat-mount remklauwen zijn compact en zien er netter uit. Er zijn veel remmen die verkrijgbaar zijn in zowel standaard als niet-standaard uitvoeringen. Flat-mount rembevestigingen kunnen een probleem zijn als je standaarden door elkaar haalt. Dit kan een uitdaging zijn, aangezien flat-mount remklauwen zijn ontworpen om te worden gebruikt met hendels met korte trekkracht (drop-bar). Om flat-mount remklauwen met korte trekkracht te gebruiken, hebt u een korte trekhendel nodig, zoals PAULs Canti Levers. Hydro’s zijn in die situatie vrijwel uitgesloten.

Mechanische Versus Hydraulische Remmen (conclusie)

Ik ben eerlijk gezegd een beetje gescheurd als het gaat om het kiezen van een algemeen favoriet type remmen voor bikepacking. Hydrauliek is niet betrouwbaar. Ik heb ze op veel grote reizen gebruikt, waaronder de drie weken durende Tian Shan Traverse en de vier weken durende Altravesur. Ik ben dol op de modulatie en kracht die goede hydrauliek biedt en geef er over het algemeen de voorkeur aan op elke fiets. Voor lange ritten zijn remmen met één vinger van onschatbare waarde, vooral op technische routes of routes die constant remmen en controle vereisen. Mijn grootste ergernis met hydro’s is hoe moeilijk het is om van fiets naar fiets te gaan, vooral met moderne frames met doorvoer. Omdat ik het leuk vind om dingen te veranderen, heb ik vaak mechanische remmen gebruikt in testbuilds.

Als u de opties afweegt, hangt de beslissing af van hoe lang de reis is. Tot op zekere hoogte is uw vermogen om beide soorten remmen te onderhouden ook een factor. Kabelremmen zijn eenvoudig te begrijpen en te zien. Hydro’s vereisen meer kennis en pre-trip ervaring met hoe ze werken. Hydro’s zijn over het algemeen betrouwbaar, maar het is moeilijk om een hydrostoring op te lossen als er een uitvalt.

Dat gezegd hebbende, voor elk type reis van ongeveer een of twee maanden of korter, zou ik heel blij zijn met hydros. Voor een reis van zes maanden zou ik echter nog steeds de voorkeur geven aan mechanische schijfremmen. Betrouwbaarheid is belangrijk en een eenvoudig, betrouwbaar mechanisch remsysteem is bijna onverwoestbaar. Bovendien gebruiken de meeste gerenommeerde mechanische remklauwen remblokken die enigszins gemakkelijk te verkrijgen zijn, afhankelijk van de locatie. PAUL Klampers zou mijn eerste keuze zijn voor een reis van deze omvang. Ze hebben door de jaren heen bewezen uiterst betrouwbaar te zijn en zijn toppresteerders onder de concurrentie. TRP Spykes kan ook worden overwogen, afhankelijk van waar u woont. De Shimano B01S remblokken komen wellicht vaker voor.

De Hope Tech3 E4’s, die uiterst betrouwbaar zijn en de beste kracht- en remmodulatie bieden die ik ooit heb ervaren voor bikepacking en trailrijden, zijn mijn favoriete hydraulische remmen.

Enquête Zegt:

Vorige week hebben we een enquête gehouden waarin we je vragen welke remmen je voorkeur heeft voor bikepacking. We waren geschokt toen we ontdekten dat hydraulische remmen de voorkeur kregen boven mechanische schijfremmen (47,2 tot 42,6%), terwijl kabelaangedreven hydraulische schijfremmen ongeveer 4,8 tot 4,1% hadden.

Voor de mechanische schijfspecifieke topkeuze waren de dingen overal, hoewel TRP Spyke / Spyres de duidelijke winnaar waren. Er waren ook veel mensen die schreven met Yokozuna Ultimo of Juin Tech GT’s, de duidelijke kabelaangedreven hydraulische optie.

Wat Zijn De Beste Bikepacking-remmen? (video)

In deze video duikt Neil diep in de wereld van remmen en hoe bikepacking de remprestaties beïnvloedt. Hij bespreekt de verschillende soorten remmen, remschijven en remblokken en geeft enkele tips om je remmen voor te bereiden op je volgende reis.